top of page

STERKE MERKEVARER I BERGEN



Seniormagasinet VIOVER60 er fortsatt det tredje største bladet i Norge, med et opplag på 51.000 eks og over 205.000 lesere! Også magasinet Vakre Hjem & Interiør – som lages av samme redaksjon i Bergen – er på listen over de ti største bladene i Norge!


Rykende ferske opplagstall fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL) viser at to av de største printmagasinene i landet lages og utgis fra Bergen. Suksessmagasinet VIOVER60 er bare slått av Hjemmet og Se og Hør, og beholder sin plass som det tredje største bladet i landet – til tross for en 10% nedgang for printmagasiner samlet. Interiørmagasinet Vakre Hjem & Interiør ble lagt til Bergensredaksjonen i april i fjor, og er nå også på ti-på-topp-listen med et opplag på 31.000 eks og 95.000 lesere.


Kvinner og interiør

-Vi er godt fornøyde og glade for at vi fortsatt klarer å lage lønnsomme og lesbare printmagasiner som folk vil ha. Det er ikke gitt i en tid hvor bladmarkedet faller og digitaliseringen og informasjonsstrømmen øker kraftig, sier sjefredaktør for begge magasinene, Anne Marit Hjelme.

Tallene fra MBL viser at blader innenfor segment «voksen kvinne» er størst, med hele 267.000 i opplag. Det nest største segmentet er bolig- og interiørblader, med et totalt opplag på 160.000 eks. Vakre Hjem & Interiør kommer ut 8 ganger i året, og er helt i toppen på listen av interiørblader.


Liker papir

-Vi har to sterke merkevarer med høy kjennskap og solide posisjoner i markedet. Magasinene har ulike målgrupper, men fellestrekket er at de henvender seg til kjøpesterke grupper som fortsatt liker å lese papir. VIOVER60 er et nyttemagasin for kvinner og menn over 60 år, med innhold som er relevant for den livsfasen de går inn i. Vakre Hjem & Interiør er et magasin for alle som søker tips og inspirasjon til bolig og hjem, og som fortsatt setter pris på litt glanset papirkvalitet og den visuelle følelsen det er å kose seg i godstolen med et blad, sier Hjelme. Som legger til at mange annonsører fortsatt velger å gå bruke printblader, nettopp fordi de når bevisste kjøpesterke kundegrupper som aktivt søker gode leseropplevelser i redaktørstyrte kvalitetspublikasjoner.


Lesere på alvor

Hjelme tror at grunnen til fortsatt suksess med papirmagasiner, er at de tar leserne på alvor.

-Det er noen som mener at papir er gammeldags og traust, men det er fortsatt mange som ikke er digitale og som faktisk nyter en fredelig stund med et blad. Det gir en helt annen leseropplevelse og ro i situasjonen. I en tid hvor vi bombarderes med informasjon i alle kanaler 24/7, verdsetter mange å ha bedre tid i lesesituasjonen. Et blad kan du hente frem og kose deg med lenge, digitalt innhold er mer omskiftelig og ubalansert og ofte uten en klar avsender og kilde. Det at vi er redaktørstyrte medier tror jeg er bra for oss i disse urolige tidene, sier hun.

Comments


Image by Julian Hochgesang

Nyheter

Siste nytt fra HS Media, våre oppdragsgivere, anonsører og mer. 

bottom of page