|Annonsesalgsselskapet HS Media kan rapportere om at 49 prosent av budsjettet på salg av print-annonser er inne etter snaue to uker av 2022. Totalt er det solgt annonser for over 46 millioner kroner på print-produktene som HS Media selger annonser for i 2022.
Det totalt printbudsjettet for 2022 er på 95 millioner NOK.
HS Media selger reklame for titler som Allers, BAM, Bedre Skole, Dagbladet Magasinet, Elle, Fysioterapeuten, Hus & Bolig, Illustrert Vitenskap, Motor, OBOS-bladet, Tara, VGs Endelig Fredag, Se og Hør og Vi Over 60. Til sammen selger HS Media annonser for over 70 titler på papir og digitalt.
– Dette er en sterk økning fra 2021, med 5 prosentpoeng høyere enn på samme tidspunkt i fjor. Starten på 2022 har mildt sagt vært veldig bra, også for print. Flere print-medier har meldt om økte lesertall i løpet av 2021. Print står fremdeles veldig sterkt i Norge, ikke minst når det gjelder fagmediene, sier daglig leder Tor Arne Sandholt hos HS Media.
I 2021 ble det også registrert positiv utvikling både for dagspresse og ukepresse/magasiner ifølge Mediebarometeret til Mediebyråforeningen. Dagspresse var opp med 5,2 prosent, mens ukepresse/magasiner hadde en oppgang på 3,5 prosent. Fagpresse hadde en nedgang på 7,7 prosent, ifølge samme undersøkelse.
– Jeg er temmelig sikker på at vi når totalbudsjettet på print også i år. Vi ser svært mange gode effektundersøkelser i forbindelse med papirutgaver. Det fungerer svært godt for annonsørene. Når annonsørene ser at det virker – og de selger stadig flere produkter og tjenester på bakgrunn av annonser i papirutgaver – ja, da har de bevis på at papirmedier leverer svært så godt, sier Tor Arne Sandholt.
Tor Arne Sandholt ser heller ikke bort ifra at papirmediene hos HS Media vil passere 100 millioner NOK i år.
– Ja, det er godt mulig. Fortsetter salget på samme måten som i slutten av 2021 og starten på 2022, så er det meste mulig, sier Sandholt.
I 2021 solgte HS Media totalt for totalt 122,5 millioner kroner og det har vært en kontinuerlig vekst de siste fire år fra 105 millioner i 2018.
– Det er vel tidlig å konkludere med at vi setter ny omsetningsrekord på årsnivå totalt sett for 2022 nå allerede i januar måned, men det kunne knapt ha vært en sterkere start. Vi ser veldig lyst på 2022 når det gjelder reklamesalg på både digitale medier og papirmedier, sier Sandholt.
I desember i 2021 passerte HS Media totalt 2 milliarder NOK i omsetning siden oppstarten i 1992. Det tok dermed snaue 30 år å passere barrieren på to milliarder.
– Vi elsker å sette nye rekorder. Det er en fin drivkraft – og en fin kilde til inspirasjon.
Vi ønsker å bli en stadig bedre utgave av oss selv. Ja, vi liker å prestere – samt trene for å levere på høyeste nivå over lang, lang tid, sier daglig leder Tor Arne Sandholt i HS Media.
コメント