Nyheter

HS Media leverer langt bedre enn Mediebarometer-tallene

Publisert 16.03.2021

HS Media leverer langt bedre enn Mediebarometer-tallene
Key accont manager Mona Kalvatn og Lars Magnus Lillebekk i ivrig diskusjon om annonseløsning i Dagbladet Magasinet.

Tirsdag 16. mars kom Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen som viser mediebyråenes reklamesalg til ulike mediekanaler i årets to første måneder. HS Media sine tall i prosenter viser seg å være langt bedre for de ulike mediegruppene.

-Tallenes tale viser at vi i HS Media ligger godt foran i vårt salg i de ulike mediekanalene, sier daglig leder Tor Arne Sandholt i HS Media.

Mens Mediebarometeret viser en nedgang i reklameinvesteringene på 7,3 prosent etter årets to første måneder, så kan HS Media vise til en økning på 7,6 prosent i den tilsvarende perioden.

God grunn til å være fornøyd

-Og her har vi hensyntatt like prosjekter for samme periode i fjor og i år, slik at det skal være sammenlignbart. Vi har ingen grunn til å henge med hodet etter en slik sammenligning, sier Tor Arne Sandholt.

HS Media selger først og fremst reklame innen kategoriene fagpresse, ukepresse samt internett. HS Media kommer enda bedre ut når man sammenligner kanal mot kanal – eller reklamebærer mot reklamebærer.

Når det gjelder print for januar og februar, så kan HS Media vise til en oppgang på hele 8,2 prosent på de samme og sammenlignbare prosjektene/kundene fra fjorårets to første måneder til samme periode i år. Mediebarometeret for den samme perioden viser en nedgang på 35,9 prosent for fagpresse som kanal og minus 17 prosent for ukepresse/magasiner som kanal.

-Nå skal det sies at svært lite av annonseringen til både ukepresse og fagpresse går via mediebyråene. Uansett er det en hyggelig utvikling som vi kan vise til, sier Tor Arne Sandholt.

Også digital oppgang

I kategorien internett/digitalt kunne Mediebarometeret vise til en oppgang på 2,3 prosent i januar og februar i år – sammenlignet med samme periode i 2020. Her kan HS Media vise til en oppgang på tilsvarende prosjekter/kunder på 5,7 prosent.

-Digitalt salg sto i årets to første måneder for rundt 25 prosent av omsetningen vår. Det var omtrent samme andel i 2020, sier Tor Arne Sandholt.

Status per nå i mars måned ser også bra ut for HS Media.

-Vi ser ut til å levere enda bedre i mars måned. Vi har kommet svært godt i gang med inneværende måned, så det ser lovende ut, sier Tor Arne Sandholt.

Andre nyheter
Ny styreleder i HS Media

Ny styreleder i HS Media

Karina Dahling Ehrenclou er valgt inn som styreleder i HS Media etter ekstraordinær generalforsamling.

Les mer
Nisjene styrker seg i nisjelandet

Nisjene styrker seg i nisjelandet

Norge er i seg selv et nisjeland i verdensmålestokk. Når det gjelder medier og medieutvikling, kan vi allerede nå slå fast at første halvår 2021 har vist stor fremgang for nisjemedienes del. I alle fall for mange.

Les mer
HS Media med United Influencers-avtale

HS Media med United Influencers-avtale

HS Media har undertegnet en avtale med United Influencers (UI) hvor de skal administrere annonsestyring på displayannonser, direktesalg og programmatisk for UI – samt for nettstedet til den norske utgaven av Elle.

Les mer
Terje Korsmo blir leder for strategi- og forretnigsutvikling i HS Media

Terje Korsmo blir leder for strategi- og forretnigsutvikling i HS Media

Terje Korsmo sin hovedoppgave blir å bygge HS Media sine konkurransefortrinn for å konsolidere og styrke eksisterende drift, og samtidig være med å bidra til å skape videre vekst og utvikling av selskapet.

Les mer