Nyheter

HS Media leverer langt bedre enn Mediebarometer-tallene

Publisert 16.03.2021

HS Media leverer langt bedre enn Mediebarometer-tallene
Key accont manager Mona Kalvatn og Lars Magnus Lillebekk i ivrig diskusjon om annonseløsning i Dagbladet Magasinet.

Tirsdag 16. mars kom Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen som viser mediebyråenes reklamesalg til ulike mediekanaler i årets to første måneder. HS Media sine tall i prosenter viser seg å være langt bedre for de ulike mediegruppene.

-Tallenes tale viser at vi i HS Media ligger godt foran i vårt salg i de ulike mediekanalene, sier daglig leder Tor Arne Sandholt i HS Media.

Mens Mediebarometeret viser en nedgang i reklameinvesteringene på 7,3 prosent etter årets to første måneder, så kan HS Media vise til en økning på 7,6 prosent i den tilsvarende perioden.

God grunn til å være fornøyd

-Og her har vi hensyntatt like prosjekter for samme periode i fjor og i år, slik at det skal være sammenlignbart. Vi har ingen grunn til å henge med hodet etter en slik sammenligning, sier Tor Arne Sandholt.

HS Media selger først og fremst reklame innen kategoriene fagpresse, ukepresse samt internett. HS Media kommer enda bedre ut når man sammenligner kanal mot kanal – eller reklamebærer mot reklamebærer.

Når det gjelder print for januar og februar, så kan HS Media vise til en oppgang på hele 8,2 prosent på de samme og sammenlignbare prosjektene/kundene fra fjorårets to første måneder til samme periode i år. Mediebarometeret for den samme perioden viser en nedgang på 35,9 prosent for fagpresse som kanal og minus 17 prosent for ukepresse/magasiner som kanal.

-Nå skal det sies at svært lite av annonseringen til både ukepresse og fagpresse går via mediebyråene. Uansett er det en hyggelig utvikling som vi kan vise til, sier Tor Arne Sandholt.

Også digital oppgang

I kategorien internett/digitalt kunne Mediebarometeret vise til en oppgang på 2,3 prosent i januar og februar i år – sammenlignet med samme periode i 2020. Her kan HS Media vise til en oppgang på tilsvarende prosjekter/kunder på 5,7 prosent.

-Digitalt salg sto i årets to første måneder for rundt 25 prosent av omsetningen vår. Det var omtrent samme andel i 2020, sier Tor Arne Sandholt.

Status per nå i mars måned ser også bra ut for HS Media.

-Vi ser ut til å levere enda bedre i mars måned. Vi har kommet svært godt i gang med inneværende måned, så det ser lovende ut, sier Tor Arne Sandholt.

Andre nyheter
VIOVER60 øker lesertallene

VIOVER60 øker lesertallene

Magasinet VIOVER60 har økt lesertallet med 8,5 prosent det siste året, fra 192.000 lesere til 208.000 lesere per utgave. Det skjer i et marked hvor de fleste ukeblader og magasiner har nedgang. -Vi er utrolig stolte og fornøyde med at flere ønsker å lese det nyttige og innholdsrike bladet vårt, sier ansvarlig redaktør Anne Marit Hjelme.

Les mer
Flere nye ledere i HS Media

Flere nye ledere i HS Media

Tre medarbeidere har fått nye lederoppgaver i HS Media. Selskapet er i vekst og har gjennomført organisasjons-endringer for i enda større grad å kunne møte fremtidens utfordringer og å kunne jobbe tettere med utvikling av medarbeiderne.

Les mer
Magasinet Tara og Elle er nominert til årest mediepriser

Magasinet Tara og Elle er nominert til årest mediepriser

Totalt 530 bidrag har blitt juryert og 33 ulike mediehus fra hele landet er nominert. Alle de nominerte ble offentliggjort på åpningen av Nordiske Mediedager denne uken.

Les mer
Salgsrekord for HS Media

Salgsrekord for HS Media

Over 70 prosent av totalbudsjettet for 2021 er nå solgt inn og selskapet har aldri før ligget så godt i rute mot salgsmålet.

Les mer