Nyheter

HS Media med rekordhøye 38 prosent vekst i første kvartal

Publisert 17.04.2020

HS Media med rekordhøye 38 prosent vekst i første kvartal

Reklameomsetningen til HS Media økte med hele 38 prosent fra årets første kvartal i 2019 til tilsvarende kvartal i 2020. Det er hele 56 prosent bedre enn utviklingen for ukepresse/magasiner i Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen.

Når vi sammenligner de samme magasinene så ble økningen 16,4 prosent fra årets første kvartal i 2019 til tilsvarende kvartal i 2020. Det er 45 prosent bedre enn utviklingen for ukepresse/magasiner i Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen, sier Tor Arne Sandholt, daglig leder i HS Media.

Reklameomsetningen via mediebyråene i Norge ble redusert med snaue 8 prosent fra årets første kvartal i 2019 til tilsvarende kvartal i 2020. Det viser de ferske tallene fra Mediebyråforeningens Mediebarometeret. Det ble omsatt reklame via mediebyråene for 2,18 milliarder NOK i årets første kvartal mot 2,37 milliarder NOK i samme periode i fjor. 

Internett som reklamekanal totalt går tilbake første kvartal med 3,2 prosent, og har nå en markedsandel på 36,8 prosent. Det er video som nok en gang er vekst-vinneren innen internett som kanal, med en vekst på 11,6 prosent. Sosiale medier vokser med 2,5 prosent. Tradisjonell TV faller med 8,4 prosent i årets første kvartal. Dagspresse faller med hele 27 prosent første kvartal. Ukepresse/magasiner faller med 11,6 prosent. Kino faller med 24,2 prosent, så faller utendørs med 14,3 prosent.

Som resten av reklamemarkedet så går også HS Media inn i noen tøffe måneder fremover. April ser ut til å havne på et godt resultat, men det er ingen tvil om at mai og juni utgaver ser ut til å bli rammet hardt av Covid-19 situasjonen. V har vært nødt til å permittere ansatte pga. at muligheten til å opparbeide seg provisjon for selgerne har kortsiktig blitt rammet hardt. Totalt sett for året har vi allikevel 70 prosent innsolgt av totalt årsbudsjett, noe vi er svært godt fornøyde med på dette tidspunktet. Det er vanskelig å spå fremover i dagens situasjon, men vi skal fokusere på det vi er gode på, nemlig å skape gode kommunikasjonsløsninger for våre kunder, sier Sandholt.

HS Media er en annonsesalgbedrift for mediebransjen, eid av Aller Media. Oppdragsgivere er både de store medieselskapene Aller Media, Schibsted, Egmont Publishing og Bonnier Publishing. I tillegg har HS media mange små og store oppdragsgivere som publiserer magasiner og nettsteder. Denne annonsesalgbedriften har til sammen nærmere 70 forskjellig prosjekter (magasiner) fra kjente merkevarer til mindre bransje og nisje magasiner samt nettsteder.

HS Media har vært i kraftig vekst, samt levert svært gode resultater over mange år. Dette i et marked som er i nedgang og som blir utfordret i annonsemarkedet fra store digitale intenasjonale selskaper som Facebook og Google. Vi har til sammen solgt annonser for magasiner, fagtidsskrifter og nettsteder i til sammen snart 28 år og gleder oss også til fortsettelsen, avslutter Tor Arne Sandholt, daglig leder i HS Media.

Kilder:

https://mediebyraaforeningen.no/mediebarometeret/?utm_source=facebook&utm_medium=Mediebarometeret%20Mars

 

 

Andre nyheter
Salgsmålet på 115 millioner for 2021 er realisert

Salgsmålet på 115 millioner for 2021 er realisert

Salgsselskapet HS Media opplever en solid vekst i annonsesalget for sine mediekunder, både innen fagmedier og massemedier. Allerede i uke 40 var årets salgsbudsjett for 2021 på 115 millioner NOK i annonseomsetning i havn.

Les mer
Ny styreleder i HS Media

Ny styreleder i HS Media

Karina Dahling Ehrenclou er valgt inn som styreleder i HS Media etter ekstraordinær generalforsamling.

Les mer
Nisjene styrker seg i nisjelandet

Nisjene styrker seg i nisjelandet

Norge er i seg selv et nisjeland i verdensmålestokk. Når det gjelder medier og medieutvikling, kan vi allerede nå slå fast at første halvår 2021 har vist stor fremgang for nisjemedienes del. I alle fall for mange.

Les mer
HS Media med United Influencers-avtale

HS Media med United Influencers-avtale

HS Media har undertegnet en avtale med United Influencers (UI) hvor de skal administrere annonsestyring på displayannonser, direktesalg og programmatisk for UI – samt for nettstedet til den norske utgaven av Elle.

Les mer