Nyheter

Flytt annonsekroner fra sosiale medier til mediehusene

Publisert 18.03.2020

Flytt annonsekroner fra sosiale medier til mediehusene

HS Media er ansvarlig for annonseinntekter til nærmere 70 magasiner og nettsteder til utgivere i Norge. Ledergruppen støtter oppfordringen til alle norske annonsører om å gjøre en ekstra vurdering av om investeringene de nå opprettholder i sosiale medier, kunne vært flyttet til norske redaktørstyrte medier.

Det kommer til å bli tøft for veldig mange arbeidstakere og bedrifter i månedene som kommer. Dette gjelder også i mediebransjen, hvor både medier, reklamebyråer og mediabyåer står overfor store utfordringer.

Redaktørstyre medier er en trygghet for norske lesere og de jobbe hardt for å sikre at befolkningen får viktig samfunnsinformasjon fra et nasjonalt, lokalt eller bransjemessig pespektiv. Sterke redaktørstyrte medier er en styrke for demokratiet og samfunnet, og medienes rolle som nyhetsformidler er spesielt viktig nå, sier Christian Haneborg og Bjørn Gunnar Rosvollhenholdsvis direktør for Schibsted Marketing Service, Norge og salgs- og markedsdirektør i TV 2. Ledergruppen i HS Media støtter denne oppfordringen og er klare til å bli utfordret på å levere på annonsørenes behov.

Inntektene til norske redaktørstyrte medier vil være under press de neste månedene, og reklameinntektene blir berørt. Norske medier skal bli foretrukket av annonsørene fordi vi er det beste alternativet for annonsøren. Slik bør det alltid være, også når krisen treffer oss alle, reklamebyråene, mediebyråene, mediene og annonsørene. Vi støtter oppfordringen til  alle norske annonsører til å gjøre en ekstra vurdering av om investeringene de nå opprettholder i sosiale medier, kunne vært flyttet til norske redaktørstyrte medier. Det er selvfølgelig at mediene må levere på annonsørenes behov, men det vet vi at de er klare for å bli utfordret på.

I en tid hvor dugnad har fått sin renessanse, oppfordrer vi også alle i hele bransjen til å ta en ekstra titt på hvilke behov norske medier kan løse. Fortsatt investering i de globale, sosiale nettverkene bidrar verken til korrekt samfunnsinformasjon eller skatteinntekter til landet vårt.

Bilde, fra venstre: Kjetil Sagen, Terje Korsmo, Tor Arne Sandholt, Mona Jørgensrud og Geir Berntsen

Kilde: https://www.medier24.no/artikler/schibsted-og-tv-2-med-bonn-til-annonsorene-flytt-annonsekroner-fra-sosiale-medier-til-mediehusene/487896?fbclid=IwAR3njUcK0M1DG84aAJvAr-TgUWlg5h6DStynz1p1Pu6iJCAlGoxBZTN1y8A

Andre nyheter
Facebook til glede for individet, men unyttig for et Norge i krise?

Facebook til glede for individet, men unyttig for et Norge i krise?

Sosiale medier kan være nyttig for oss som privatpersoner og gjør at vi kan holde kontakt og oppmuntre hverandre i en tid hvor det beste er at vi alle holder oss for oss selv. På den andre siden betaler Facebook verken skatt til Norge eller styres etter grunnleggende redaksjonelle prinsipper.

Les mer
Når en leder får tårer i øynene av medarbeidernes innsats

Når en leder får tårer i øynene av medarbeidernes innsats

Mediebransjen står kanskje ovenfor noen av de største utfordringene i moderne tid og alle ansatte i HS Media jobber mer effektivt enn noen gang. Det er ikke rart jeg blir øm om hjerte.

Les mer
Forventer økt lesing av magasiner

Forventer økt lesing av magasiner

Det er flere signaler som tyder på at det blir økt lesning av magasiner i den situasjonen vi har i Norge i disse dager. Både Egmont Publishing og Aller Media har merket økt salg av magasiner fra butikk.

Les mer
Eli Skårderud og Stine Korntorp er ansatt i HS Media

Eli Skårderud og Stine Korntorp er ansatt i HS Media

På grunn av økt oppdragsmengde og vekst i 2020 har HS Media nylig ansatt Eli Skårderud og Stine Korntorp som medieselgere

Les mer