Mediebransjen står kanskje ovenfor noen av de største utfordringene i moderne tid og alle ansatte i HS Media jobber mer effektivt enn noen gang. Det er ikke rart jeg blir øm om hjerte.
Sammen med mange andre bransjer står mediebransjen i store utfordringer knyttet til korona pandemien. HS Media har av den grunn vært nødt til å varsle 50 prosent permittering av mange ansatte. Selgerne har allikevel sterkt fokus på å opprettholde 100 prosent aktivitetsnivå i salg.
Dette har de fått til og vil få til gjennom kreativ bruk av verktøyet TEAMS og flere ande digitale verktøy fra hjemmekontoret. Det er blitt gjort en hard prioritering av gjøremål i hverdagen og målet har vært at ingen av våre oppdragsgivere (utgivere) skal rammes av mindre salgsaktivitet. Det har de siste dagene blitt gjennomført rekordhøyt antall salgssamtaler, og vi må heller ikke glemme den humoren og begeistringen som er vist av de ansatte. Som leder blir jeg utrolig takknemlig og oppriktig rørt over de ansattes innsats. Det er ikke rart at øynene blir våte av gledestårer i en vanskelig tid.
HS Media er ansvarlig for annonseomsetningen for nærmere 70 magasiner og nettsteder. Mange av våre utgivere er sterkt avhengig av inntektene fra vår innsats. Som provisjonselger så er det ikke tvil om at dette er en utfordrende tid. Allikevel har de krummet nakken, bitt tennene sammen og løst utfordringene sammen med kunden. Vi er også utrolig takknemlige for den for gode relasjonen vi har med våre annonsekunder. Sammen med selgerne er de villige og bestemte på å finne løsninger for både nær og fremtidig markedsføring. Det er også utrolig inspirerende når flere redaktører sender hyggelig meldinger til selgerne, med oppmuntring og takk for deres innsats.
Torsdag 12. mars «smalt det» i Norge og i dagene etter kom det naturlig nok mange avbestillinger og flyttinger av kampanjer, men vi klarte akkurat og holde oss i vater ved at vi fikk inn like mye salg som vi mistet. Vi ser nå tegn på at vi igjen kan bygge omsetning for våre utgivere og har fått en god pluss så langt i denne uken. Jeg er fristet til å skrive at det er i nedoverbakker man får god fart, spesielt når det er håp om at det er en bunn og vi kan utnytte farten for å komme langt opp i oppoverbakken.
Hilsen en tårevåt
Medieleder
Tor Arne Sandholt, daglig leder HS Media.