Nyheter

Det merkelige 2020 som vi ikke ønsker tilbake

Publisert 17.12.2020

Det merkelige 2020 som vi ikke ønsker tilbake
Selv i et år med store utfordringer har alle ansattes samlende og enorme innsats ført til vekst, sier Tor Arne Sandholt, daglig leder i HS Media.

Selv med en formidabel vekst på åtte prosent er ikke 2020 et år HS Media ønsker tilbake. Inn mot 2021 er det godt å se at annonsørene tenker offensivt og vi har allerede nå 40 millioner i annonser innsolgt for det kommende år.

HS Media avslutter sammen med resten av mediebransjen et år med store utfordringer. Vi startet med et godt innsalg i 2020 og første kvartal ble særdeles godt. Men så begynte det som absolutt ingen hadde forutsett.

Torsdag 12. mars endret alt seg og vi måtte tenke nytt. Vi måtte ta en beslutning om femti prosent permittering for en periode og nettosalget ble negativt noen uker. Ja, i en periode var det flere avbestillinger enn salg. HS Media endte allikevel med en stabil utvikling for utgivelser i andre kvartal målt mot tilsvarende periode i fjor. Resultatet viste en vekst på en prosent, noe som da var unikt i et reklamemarked som falt med 18,2 prosent og hvor fastlandsøkonomien har falt med 6,3 prosent i samme periode.

Allerede før oktober var unnagjort, passerte HS Media annonsesalget for hele 2019 hvor salget stoppet på 111,7 millioner. 2020 endte totalt på 120,5 millioner som er en vekst på 8 prosent sammenlignet med fjoråret.

Dette er unikt når vi samtidig vet at magasinene til SAS Scandinavian Traveler og Widerøes Skyfritt ble tatt ut av distribusjon fra mars. I tillegg til reiseannonsører opplevde vi en nedgang i mote og forbrukerrettet markedsføring. De store vinnerne i 2020 er helse og utdanning som har hatt en kraftig vekst.

HS Media har også sett nærmere på salgsutviklingen for magasiner og nettsteder som er en del av fagpressen. De viser en positiv utvikling på hele 30 prosent i 2020 sammenlignet med fjoråret. Noe som viser at de har vært svært attraktive mediekanaler i et utfordrende år – og vi vet at vi har solide og troverdige redaksjonelle produkter.

Skal du påvirke, er det å ha produkter med troverdighet en viktig forutsetning. Tillit, rett og slett.

De viktigste årsakene til at HS Media presterer unike resultater innen annonsesalg er basert på tillit gjennom høykvalitetsforbindelser, giverorientert atferd, humor og mestringsglede, samt grundige forberedelser. Dette er viktig både mot annonsører, oppdragsgivere og mellom ansatte. Dette har jeg skrevet om i en masteroppgave ved Handelshøyskolen BI om HS Media sine ekstraordinære prestasjoner.

Det knyttes stor spenning til det kommende år, men HS Media nærmer seg allerede 40 millioner innsolgt for 2021. Og selv om det er flere annonsører som tenker mer kampanjeorientert, så viser det seg at mange tenker offensivt for 2021 og inngår store avtaler for hele året.

Vi forventer at den gode utviklingen innen blandt annet helse og utdanning vil vedvare og at reiseannonsørene vil være tilbake i løpet av første halvår, med størst andel mot sommeren og utover høsten da det forhåpentligvis blir mulighet for utenlandsreiser igjen.

Vi tror også bilimportørene vil være store annonsører det kommende år og vi merket deres offensivitet allerede denne høsten. HS Media forventer at i 2021 kommer den store "elbilkrigen" i annonsemarkedet, og kanskje blir det det året da selv Tesla må annonsere for å møte konkurransen.

HS Media har lang erfaring med annonsesalg, både når det gjelder tradisjonelle medier og digitale medier. Vi kjenner medienes styrker både i forhold til salg og omdømmebygging.

Annonsørene har i dag mange muligheter, og det er lett å gjøre feilaktige beslutninger. Det er viktig å prioritere rådgivning i et marked hvor annonsørene har behov for å treffe gode beslutninger for å lykkes med å skape vekst.

Kunnskap om media og dets målgrupper går ALDRI av moten!

Vi ønsker med dette kunder og samarbeidspartnere en riktig God Jul og et fantastisk Godt Nytt år

 

Tor Arne Sandholt

Daglig leder, HS Media

Andre nyheter
Ny styreleder i HS Media

Ny styreleder i HS Media

Karina Dahling Ehrenclou er valgt inn som styreleder i HS Media etter ekstraordinær generalforsamling.

Les mer
Nisjene styrker seg i nisjelandet

Nisjene styrker seg i nisjelandet

Norge er i seg selv et nisjeland i verdensmålestokk. Når det gjelder medier og medieutvikling, kan vi allerede nå slå fast at første halvår 2021 har vist stor fremgang for nisjemedienes del. I alle fall for mange.

Les mer
HS Media med United Influencers-avtale

HS Media med United Influencers-avtale

HS Media har undertegnet en avtale med United Influencers (UI) hvor de skal administrere annonsestyring på displayannonser, direktesalg og programmatisk for UI – samt for nettstedet til den norske utgaven av Elle.

Les mer
Terje Korsmo blir leder for strategi- og forretnigsutvikling i HS Media

Terje Korsmo blir leder for strategi- og forretnigsutvikling i HS Media

Terje Korsmo sin hovedoppgave blir å bygge HS Media sine konkurransefortrinn for å konsolidere og styrke eksisterende drift, og samtidig være med å bidra til å skape videre vekst og utvikling av selskapet.

Les mer