Nyheter

HS Media går mot reklame-strømmen

Publisert 05.11.2020

HS Media går mot reklame-strømmen
GOD STEMNING: Munter stemning og offensivitet preger hverdagen i HS Media. Her representert med fra venstre Karoline Gran Kluge, Mona Jørgensrud, Ragnhild Vangerud, Lars Magnus Lillebekk og Randi Oppegård. Foto: StudioF2, Fototgraf Ingar Næss

Mens mediebransjen sliter i disse covid-19-tider, så setter HS Media nye salgsrekorder både totalt og for mange av titlene som salgsselskapet har i sin portefølje av medie-titler. Daglig leder Tor Arne Sandholt er svært tilfreds med utviklingen.

Og det er nisjeprodukter og fagmedier med både papir og digitalt som utgjør størsteparten av porteføljen på over 70 titler og merkevarer som HS Media selger annonser for.

– Ja, jeg må innrømme at det faktisk går noe bedre enn hva vi hadde forventet etter at covid-19 lammet mediemarkedet og det norske samfunnet som helhet. Når vi ser på konsekvensene for svært mange medier, så skal vi i HS Media være svært så fornøyde med salget, sier Tor Arne Sandholt.

Langt bedre enn fjoråret

 Allerede før oktober var unnagjort, passerte HS Media annonsesalget for hele 2019. I fjor stoppet HS Media-salget på 111,7 millioner NOK. Per 15. oktober hadde HS Media i fjor solgt reklame i både digitale og tradisjonelle kanaler for 106,7 millioner kroner. På samme tid i år var omsetningen på drøye 115,5 millioner NOK, som gir en vekst på 8 prosent. Mediebarometeret til Mediebyråforeningen viser at reklamemarkedet totalt sett var ned med 15,9 prosent etter årets ni første måneder, sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. Kategorien fagpresse var ned med 14 prosent, mens ukepresse var redusert med 27,6 prosent i perioden.

– Men vi er ydmyke i forhold til hva vi har fått til i en vanskelig tid for svært mange, medier inkludert. Ja, vi har hatt fremgang på det aller meste. Det være seg innen fagpresse, magasiner og ukepresse på papir, men også innen mange nettsteder som vi selger på, sier Tor Arne Sandholt.

Sandholt og HS Media selger reklame for titler som Allers, BAM, Bedre Skole, Dagbladet Magasinet, Elle, Fysioterapeuten, Hus & Bolig, Motor, Utdanning, Illustrert Vitenskap, Fysioterapeuten, OBOS-bladet, Tara, Se og Hør og Vi Over 60. Totalt selger HS Media annonser for over 70 titler.

Fagpresse-medier øker stort

HS Media-sjefen har også sett nærmere på salgsutviklingen for annonser på til sammen 17 magasiner og nettsteder som de selger reklame for, og som er en del av fagpressen. Den viser en positiv utvikling på hele 21 prosent sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. Prognosen hos IRM på fagpressen for perioden er på minus 14 prosent.

– Totalsalget for de fagpressetitlene vi har ligger nå på ca. 33,5 millioner kroner i år, og vi er ennå ikke ferdig med året. Det ser veldig bra ut, men vi selger for fullt til året er omme, sier Sandholt.

– Vi har lang erfaring med annonsesalg, både når det gjelder tradisjonelle medier og digitale medier. Vi kjenner medienes styrker både i forhold til salg og omdømmebygging. Annonsørene har i dag mange muligheter, og et er lett å gjøre feilaktige beslutninger. Vi prioriterer rådgivning

– og vi vet at vi har solide og troverdige redaksjonelle produkter. Skal du påvirke, er det å ha produkter med troverdighet en viktig forutsetning. Tillit, sier HS Media-lederen.

Tror på 2021

Men også HS Media kjente på de vanskelige salgsfølelsene i perioden rundt mars i år.

– Vi opplevde en annonsestopp i medio mars da det norske samfunnet sto mer eller mindre stille en periode – og alle selgerne ble 50 prosent permittert. Allerede fra midten av april begynte salget å komme tilbake – og etter sommeren har reklamesalget vært svært godt, både på papir og digitalt, sier Tor Arne Sandholt.

Nå har 2021 mye fokus hos HS Media på Kirkenær.

– De signalene vi har fått til nå, er mer positive enn negative. Dette kan selvsagt snu seg, men per nå tror vi på at den positive utviklingen fortsetter i 2021, sier sjefen i Aller-eide HS Media. 

OM HS MEDIA

HS Media selger annonser for totalt over 70 publikasjoner. Selskapet har 25 ansatte og solgte reklame for 111,7 millioner kroner i 2019, for magasiner, fagblader og nettsteder. I år lander selskapet på en omsetning på nærmere 120 millioner. Chris Tallerås Steen er styreleder i selskapet som eies 100 prosent av Aller Media og som har hovedsete på Kirkenær. HS Media ble etablert i 1992. Siden 2005 har Aller Media vært på eiersiden. 

Andre nyheter
HAR FUNNET FIRE KJENNETEGN PÅ EKSTRAORDINÆRE SELGERE

HAR FUNNET FIRE KJENNETEGN PÅ EKSTRAORDINÆRE SELGERE

Daglig leder Tor Arne Sandholt i HS Media har sammen med medstudent Karina Haukland skrevet en masteroppgave på Executive Master Of Management på Handelshøyskolen BI. Oppgaven handlet om annonse-salg – og Sandholt/Haukland fikk karakteren A.

Les mer
HS Media har inngått avtale med Egmont Publishing

HS Media har inngått avtale med Egmont Publishing

Avtalen innebærer at HS Media med det får ansvar for annonsesalg i hele seks magasiner, tre under merkevaren Vi Menn samt BAM som er et magasin for vordende og nybakte foreldre. BAM består også av tre magasiner. Vi gleder oss til et tett og godt samarbeid med oppdragsgiver og annonsører.

Les mer
HS Media har inngått avtale med Trondheim Media AS

HS Media har inngått avtale med Trondheim Media AS

Avtalen innebærer at HS Media får ansvar for alt annonsesalg i nettstedet mywedding.no og salg av messestand på bryllupsmesser over hele Norge. De gleder seg til et tett og godt samarbeid med oppdragsgiver og annonsører.

Les mer
Tove Haugen er ansatt i HS Media

Tove Haugen er ansatt i HS Media

Vi gleder oss over å ha fått Tove som medarbeider til vår felles kantineordning. Tove har erfaring som baker, konditor og er i tilllegg en hobby-kokk entusiast med godt humør. Når hun også kan lage spansk tapas, så ble valget enkelt. Velkommen til oss i HS Media.

Les mer