Nyheter

Magasiner står sterkt i Norge

Publisert 22.08.2019

Magasiner står sterkt i Norge

HS Media har nå solgt inn 90 prosent av årsbudsjettet for 2019 og ligger 5 prosentpoeng foran fjoråret på samme tidspunkt. Store magasiner som Se og Hør har allerede 98 prosent innsolgt av årsbudsjett etter en fullsolgt sommer. Når vi samtidig har positive signaler fra undersøkelser i lesermarkedet betyr det at magasiner fremdeles står sterkt i Norge.

Positiv Utvikling i lesertall

Magasinundersøkelsen 2018 viste en økning i lesertall for mange av våre magasiner. Det var også svært hyggelig at fagblader har stor fremgang. Vi merker i tillegg god respons i annonsemarkedet for mange av disse magasinene, sier Tor Arne Sandholt, daglig leder i HS Media.

HS Media erfarer suksess med nisje- og fagmagasiner som har adressert distribusjon til en spesifikk målgruppe og vi erfarer samtidig at leserne utfra interesse eller yrke har stor glede over å lese interessante redaksjonelle saker i disse magasinene.

25 prosent av de spurte leser et magasin daglig og magasinene blir tatt frem og lest i gjennomsnitt 3,3 ganger. 58 prosent av magasinenes sider blir lest/tittet i hver gang man tar fram magasinet. Dette er sterke tall som våre annonsører drar god nytte av og som er med og bidrar til effektiv markedsføring, sier Sandholt.

Leserne har størst tillitt til annonser i magasiner

En ekstraundersøkelse av Kantar TNS fra 2017 viste at blader/magasiner/fagblader er den mediekanalen hvor leserne har størst tillit til reklame. Dette gjelder for alle de ulike bransjene/produktkategoriene som er med i undersøkelsen. Undersøkelsen dekker 13 ulike produktkategorier; alt fra helse, mat/drikke, interiør/hus/hjem til bil/motor, båt og forbrukerelektronikk. I alle disse kategoriene har leserne mest tillit til reklame i blader/magasiner/fagblader.

Undersøkelsen viser også at leserne generelt er mest positive til reklame i printmedier.

 

Spesielt gjelder dette nisjeblader. Nisjebladene er en mer personlig mediekanal. Det samler leserne enten i forhold til livssituasjon eller interesser og er for en stor andel av leserne en engasjerende mediekanal. 

 

Annonser i blader/magasiner/nisjeblader/fagblader oppfattes ofte som relevante og nyttige og i mindre grad som støy. Annonsene sees på som en verdifull del av innholdet, sier en begeistret Sandholt.

 

Norges største salgsmiljø

 

Ja, du leste riktig. HS Media i lille Kirkenær i Hedmark er Norges største salgsmiljø for annonsering i magasiner og på nettsteder. Med sine 23 ansatte fordelt på to salgsteam, et strategisk kundeteam og BackOffice, hadde den Aller Media-eide bedriften salgsansvaret for 105 millioner kroner i 2018.

Vi er en ren salgsbedrift med fokus på høy kvalitet og en god salgskultur. HS Media jobber for tiden med annonsering for over 60 magasiner og nettsteder, sier Sandholt.

 

Det trivelige kontoret ligger i Grue kommune, men salgsfokuset er ikke lokalt. HS Media er ingen lokalbedrift, Vi jobber stort sett nasjonalt, men også noe internasjonalt. Noen av oppdragsgiverne de effektive salgsteamene jobber med er Schibsted, Egmont, Aller Media, NAF, Legeforeningen, OBOS og Huseiernes Landsforbund.

 

Vår modell er å ha direkte kontakt med kunden. Vi går veldig sjelden gjennom mediebyråer. 89 % av det vi gjør er direkte salg. På grunn av at vi har veldig liten utskiftning i staben utvikler ofte kundekontaktene våre bånd med kunden, som er nøkkelen til effektivt arbeid og å levere det kunden faktisk ønsker, avslutter en begeistret Sandholt.

 

Kilder:

  • Kantar/Norsk Gallup. Magasinundersøkelsen 2018 (MU)

  • Ekstraundersøkelse i forbindelse med Magasinundersøkelsen 2017. Gjennomført i mars/april 2017. Gjennomført av Kantar TNS. 541 personer i alderen 18 år + har deltatt i undersøkelsen.      

     

Andre nyheter
HS Media overtar salgsansvaret for Kode24

HS Media overtar salgsansvaret for Kode24

Vi gleder oss til jobbe med Kode24 og til et tett og godt samarbeid med stillingsannonsørene. Vi ser frem til å bidra med gode råd om effektive og inspirerende annonseløsninger. Dette for å kunne oppnå best mulig nytte for våre kunder, sier Tor Arne Sandholt, daglig leder.

Les mer
Magasinene Bobil og Caravan og Elektronikkbransjen er allerede nå i årsbudsjett for 2019

Magasinene Bobil og Caravan og Elektronikkbransjen er allerede nå i årsbudsjett for 2019

Etter et fantastisk annonsesalg i år er magasinene Bobil og Caravan magasinet og Elektronikkbransjen allerede i årsbudsjett for 2019

Les mer
VG Endelig Fredag med kraftig vekst

VG Endelig Fredag med kraftig vekst

Magasinet VG Endelig fredag har allerede nå tangert fjorårets annonsesalg og 2019 ser dermed ut til å bli et svært godt vekstår for magasinet i VG sin fredagsutgave.

Les mer
Fullsolgt sommer i Allers og Se og Hør

Fullsolgt sommer i Allers og Se og Hør

Etter et eventyrlig annonsesalg denne våren er ukebladene Allers og Se og Hør nå øyeblikkelig fullsolgt i Juli og det er svært få annonseplasser igjen i august. Det er høy lesning av magasiner om sommeren og årets sommerkampanje har vært en stor suksess i et marked hvor annonsørene ser at magasiner bidrar med god effekt for salgsutløsende reklame.

Les mer