Nyheter

Norges ledende salgsselskap leter etter nye superselgere

Publisert 04.04.2019

Norges ledende salgsselskap leter etter nye superselgere

HS Media er en mediebedrift med hjerte for salg. Salg er faktisk nesten de eneste de gjør. Nå utvider mediebedriften nok en gang, og leter derfor etter nye hoder med lidenskap for salg og et øye for annonsering.

Norges største salgsmiljø

Ja, du leste riktig. HS Media i lille Kirkenær i Hedmark er Norges største salgsmiljø for annonsering i magasiner og på nettsteder. Med sine 23 ansatte fordelt på to salgsteam, et strategisk kundeteam og BackOffice, hadde den Aller Media-eide bedriften salgsansvaret for 105 millioner kroner i 2018.

Daglig leder Tor Arne Sandholt forteller om hva bedriften gjør til daglig.

 –Vi er en ren salgsbedrift med fokus på høy kvalitet og en god salgskultur. Vi jobber for tiden med annonsering for 58 magasiner og nettsteder, sier en begeistret Sandholt.

 

Det trivelige kontoret ligger i Grue kommune, men salgsfokuset deres er ikke lokalt.

 

–Vi er ingen lokalbedrift, vi jobber stort sett nasjonalt, men også noe internasjonalt. Det betyr at noen turer til våre nordiske naboer også kan tenkes, sier Sandholt.

 

Noen av oppdragsgiverne det effektive salgsteamet jobber med er Schibsted, Egmont, Aller Media, NAF, Legeforeningen, OBOS og Huseiernes Landsforbund.

 

– Vår modell er å ha direkte kontakt med kunden. Vi går veldig sjelden gjennom mediebyråer. 89 % av det vi gjør er direkte salg. På grunn av at vi har veldig liten utskiftning i staben utvikler ofte kundekontaktene våre bånd med kunden, som er nøkkelen til effektivt arbeid og å levere det kunden faktisk ønsker.

 

Et gjennomsiktig og åpent miljø

 

Når Sandholt skal beskrive arbeidsplassen han kjører 10 km hver vei for å være på, er han rask til å svare.

 

– I denne jobben er det mye glede! Vi har et svært godt miljø her.

 

Men hva vil det egentlig si å jobbe i en mediebedrift med et utelukkende fokus på salg? Sandholt tar oss gjennom en vanlig dag på det luftige kontoret i Kirkenær.

 

– Vi har en hektisk arbeidshverdag, så man må være glad i et høyt tempo. Vi starter alltid med et morgenmøte hvor vi oppdaterer hverandre på prosjekter og snakker litt om dagen. Deretter er det ut i arbeid, vi jobber stort sett individuelt med egne kunder og prosjekter, men det er stor takhøyde for å idémyldre med de andre.

 

Sandholt forteller at etter en felles lunsj er det tilbake til arbeid, men at de forsøker å ta felles pauser gjennom dagen.

 

– Vi opplever det ofte som mer effektivt at kontoret har felles pauser hvor man kan drodle litt, få hjelp hvis man står fast med noe eller bare for å ta en liten time out sammen.

 

Jøss, tar dere alltid felles pauser?

 

– De som kan prøver vi å få med på det, ja, sier han lattermildt.

 

– Vi har en transparent stemning på kontoret. Det vil si at vi fokuserer mye på åpenhet. Det er store skjermer på kontoret som viser hva alle har solgt, hvor mange telefonsamtaler de har gjennomført og hvordan prosjekter ligger an. Vi tror nøkkelen til en god salgsbedrift er gjennomsiktighet og åpenhet, sier han.

 

Tur til Paris

 

Sandholt forteller at for noen blir det blir en del reising i jobben, ofte en til to ganger ukentlig, for å besøke kunder.

 

– Det er riktignok mest reising innenlands, men vi tar årlig fellesturer utenlands med hele teamet, for kombinert faglig input og ren hygge, sier han.

 

Dette året er salgspremien en tur til Paris og nå er det like før hele gjengen pakker kofferten og reiser til Beijing for å feire fjoråret. Der skal hele HS-gjengen få oppleve kinesisk kultur, kose seg og og få faglig oppdatering.

 

– Vi er et team hvor alle bidrar og derfor skal så klart alle som har bidratt også være med på tur. Det blir nok veldig ålreit med Beijing, jeg gleder meg veldig nå, humrer Sandholt.

 

Utvider salgsteamet

 

Høres dette ut som noe for deg? Sandholt forteller at de er på utkikk etter flere kløppere på salg.

 

– Vi leter etter selvgående folk som brenner for salg og vet hva de driver med. Hos oss får alle ansatte et stort ansvar og vi er avhengige av at alle selger for at det skal gå rundt.

 

Skal man sette en konkret tittel på stillingen, mener Sandholt man kan kalle det for “selgende prosjektleder”-stillinger.

 

– Du vil få prosjektansvar for mellom fem og 10 millioner kroner årlig. Det varierer litt om våre ansatte har få, men store prosjekter eller mange og små. Uansett blir det nok å henge fingra i og et høyt tempo.

 

– Vi prøver å matche kunder og prosjekter til selgere som har en interesse for og kunnskap om feltet, legger han til.

 

I praksis betyr dette at hvis du for eksempel er spesielt opptatt av bil eller interiør så kan du få ansvar for kunder som har fokus på dette, men mange har en variert portefølje av magasiner.

 

Det HS Media vektlegger er en salgsbakgrunn, noen års erfaring å vise til - og har du en forståelse for annonsørmarkedet er dette en stor fordel.

 

– Hos oss får du en arbeidsplass som er ledende innen salg, med et godt arbeidsmiljø og muligheter for faglig utvikling. Du får lære av noen av Norges dyktigste selgere - og kanskje du også kan lære oss litt?

 

Sandholt understreker at dette er en jobb med stor takhøyde, hvor man som selger i stor grad kan forme sin egen, spennende arbeidshverdag.

 

Om du har noen spørsmål eller synes dette høres ut som noe for deg kan du sende CV og en kortfattet søknad til hsmedia@hsmedia.no innen fredag 19. april

 

 

 

 

 

Andre nyheter
Magasiner står sterkt i Norge

Magasiner står sterkt i Norge

HS Media har nå solgt inn 90 prosent av årsbudsjettet for 2019 og ligger 5 prosentpoeng foran fjoråret på samme tidspunkt. Store magasiner som Se og Hør har allerede 98 prosent innsolgt av årsbudsjett etter en fullsolgt sommer. Når vi samtidig har positive signaler fra undersøkelser i lesermarkedet betyr det at magasiner fremdeles står sterkt i Norge.

Les mer
Magasinene Bobil og Caravan og Elektronikkbransjen er allerede nå i årsbudsjett for 2019

Magasinene Bobil og Caravan og Elektronikkbransjen er allerede nå i årsbudsjett for 2019

Etter et fantastisk annonsesalg i år er magasinene Bobil og Caravan magasinet og Elektronikkbransjen allerede i årsbudsjett for 2019

Les mer
VG Endelig Fredag med kraftig vekst

VG Endelig Fredag med kraftig vekst

Magasinet VG Endelig fredag har allerede nå tangert fjorårets annonsesalg og 2019 ser dermed ut til å bli et svært godt vekstår for magasinet i VG sin fredagsutgave.

Les mer
Fullsolgt sommer i Allers og Se og Hør

Fullsolgt sommer i Allers og Se og Hør

Etter et eventyrlig annonsesalg denne våren er ukebladene Allers og Se og Hør nå øyeblikkelig fullsolgt i Juli og det er svært få annonseplasser igjen i august. Det er høy lesning av magasiner om sommeren og årets sommerkampanje har vært en stor suksess i et marked hvor annonsørene ser at magasiner bidrar med god effekt for salgsutløsende reklame.

Les mer