De nye lesertallene viser at magasingruppene «Fagblader», «Bolig/Interiør» og “Medlemsblader” har fremgang. I disse kategoriene er HS Media store med nærmere 70 magasiner og nettsteder i sin portefølje.
Disse kategoriene viser også en stabil og positiv annonseutvikling. Det er også spesielt hyggelig å se at NAFs medlemsmagasin Motor nå har hele 663.000 lesere og har en svært god leserutvikling sett opp mot andre magasiner i kategorien. OBOS bladet har 540.000 lesere per utgave og COOP medlem har 846.000 lesere per utgave. Det er gøy å se at HS Media har salgsansvar for tre av de fire største magasinene i Norge, målt etter lesertall, sier Tor Arne Sandholt, daglig leder
En fjerdedel av det norske folk leser minst ett magasin hver dag. De som leser magasiner, leser mye av innholdet. 56 prosent av magasinenes sider blir lest/tittet i for et gjennomsnittlig lesertilfelle og magasinene blir i snitt tatt frem og lest 3,1 ganger, sier Randi S. Øgrey adm. dir i Mediebedriftenes Landsforening. Flere magasintitler har også digitale produkter med positiv utvikling gjennom 2019.
Rapporteringen for 2018/2019 (19/2) bygger på undersøkelsen Forbruker & Media fra Kantar. Magasinundersøkelsen var tidligere en egen undersøkelse som kun målte papirmagasiner.
Kilde: mediebedriftene.no