HS Media vil i 2017 selge annonser i over 70 magasiner og fagtidsskrifter for nærmere 120 millioner kroner. Vi har hatt en flat utvikling ift fjoråret, noe som betyr at magasiner og fagtidsskrifter har tatt markedsandel i et fallende printmarkedet.
Våre oppdragsgivers og flinke konkurrenters tall er i liten grad en del av statistikken. Med 20% av budsjettet for 2017 innsolgt er det i høst en rekordstart på salget for neste år. Når salgsmiljøer innen print i større grad har direkte kontakt med gode kunder for å lage effektive og målgruppebaserte løsninger vil dette dessverre ikke være en del av mediebarometeret. Kun mellom 5-10 % av vår omsetning er mediebyråformidlet.
Mediebarometeret som inneholder all mediebyråformidlet omsetning viser akkumulert for oktober et fall på 14,8% for ukepresse og 16,5 for fagpresse. Den inneholder så liten andel av omsetningen at det ikke grunnlag for å si noe fornuftig om nåtid eller fremtid for magasiner og fagtidsskrifter ved kun å bruke mediebarometeret som kilde. Utfra våre tall har vi fremdeles tro på et godt printår også inn i 2017.