Nyheter

Å bruke mediebarometeret til å konkludere noe om magasiner og fagpresse blir som å stikke termometeret i baken for å si noe om utetemperaturen

Publisert 15.11.2016

Å bruke mediebarometeret til å konkludere noe om magasiner og fagpresse blir som å stikke termometeret i baken for å si noe om utetemperaturen

HS Media vil i 2017 selge annonser i over 70 magasiner og fagtidsskrifter for nærmere 120 millioner kroner. Vi har hatt en flat utvikling ift fjoråret, noe som betyr at magasiner og fagtidsskrifter har tatt markedsandel i et fallende printmarkedet.

Våre oppdragsgivers og flinke konkurrenters tall er i liten grad en del av statistikken. Med 20% av budsjettet for 2017 innsolgt er det i høst en rekordstart på salget for neste år. Når salgsmiljøer innen print i større grad har direkte kontakt med gode kunder for å lage effektive og målgruppebaserte løsninger vil dette dessverre ikke være en del av mediebarometeret. Kun mellom 5-10 % av vår omsetning er mediebyråformidlet.

Mediebarometeret som inneholder all mediebyråformidlet omsetning viser akkumulert for oktober et fall på 14,8% for ukepresse og 16,5 for fagpresse. Den inneholder så liten andel av omsetningen at det ikke grunnlag for å si noe fornuftig om nåtid eller fremtid for magasiner og fagtidsskrifter ved kun å bruke mediebarometeret som kilde. Utfra våre tall har vi fremdeles tro på et godt printår også inn i 2017.

Andre nyheter
Salgsmålet på 115 millioner for 2021 er realisert

Salgsmålet på 115 millioner for 2021 er realisert

Salgsselskapet HS Media opplever en solid vekst i annonsesalget for sine mediekunder, både innen fagmedier og massemedier. Allerede i uke 40 var årets salgsbudsjett for 2021 på 115 millioner NOK i annonseomsetning i havn.

Les mer
Ny styreleder i HS Media

Ny styreleder i HS Media

Karina Dahling Ehrenclou er valgt inn som styreleder i HS Media etter ekstraordinær generalforsamling.

Les mer
Nisjene styrker seg i nisjelandet

Nisjene styrker seg i nisjelandet

Norge er i seg selv et nisjeland i verdensmålestokk. Når det gjelder medier og medieutvikling, kan vi allerede nå slå fast at første halvår 2021 har vist stor fremgang for nisjemedienes del. I alle fall for mange.

Les mer
HS Media med United Influencers-avtale

HS Media med United Influencers-avtale

HS Media har undertegnet en avtale med United Influencers (UI) hvor de skal administrere annonsestyring på displayannonser, direktesalg og programmatisk for UI – samt for nettstedet til den norske utgaven av Elle.

Les mer