Nyheter

Har mediebyråene mistet kompetanse på trykte medier?

Publisert 18.11.2015

Har mediebyråene mistet kompetanse på trykte medier?

I Dagens Næringsliv spår i dag mediebyråene Group M og Red Group en dyster utvikling for medie-annonsering for trykte medier. Det er årstid for forhandlinger og av forhandlingstaktiske motiver kan det være riktig å nedvurdere enkelte medier for å kunne presse pris. Det kan jo være et fornuftig utgangspunkt for et mediebyrå.

En annen ting er at mediebyråene har i dag store kompetanseutfordringer knyttet til trykte medier. De har nok med å holde farten oppe med å vedlikeholde og tilføre ny kompetanse på nett. Mediebyråene har også lett for å mene noe om utviklingen av magasiner basert på den omsetningen som de selv formidler.

HS Media har nærmere 90 prosent av vårt annonsesalg i direkteavtaler med våre kunder. Det betyr at kun 10 prosent av vår annonseomsetning kommer fra mediebyråene. Det er flere årsaker til dette. Noen kunder ønsker å sitte på budsjetter til trykte medier selv, mens andre ser at de kan få bedre løsninger og kunnskapsrike råd fra oss som sitter så nær magasinet og kan publikasjonen ut i fingerspissene.

Jeg undrer meg også over enkeltes blinde forkjærlighet for programatic. Tror man virkelig at det å kjøpe en målgruppevisning i en generelt mediumskollasj er mer effektivt til å bygge salg og merkevare enn å ha et tydelig budskap for varmepumper i Hus & Bolig, OBOS Magasinet eller bilannonse i magasinet Motor og Autofil, hvor distribusjonen er garantert i målgruppen og hvor leseren er i modus og interessert i tema.  Vi tror fremdeles som i år på vekst for trykte fag- og nisjemagasiner. Nettopp fordi de sammen med nettannonsering kan fungere effektivt til å skape merkevarepreferanser og å utløse salg.

Andre nyheter
HS Media har inngått stor avtale med Benjamin Media

HS Media har inngått stor avtale med Benjamin Media

HS Media har inngått avtale om alt annonsesalg i syv magasiner fra Benjamin Media (Bonnier) og gleder seg til et tett og godt samarbeid med oppdragsgiver og annonsører.

Les mer
Annonsesalget i kraftig vekst etter Korona sjokket

Annonsesalget i kraftig vekst etter Korona sjokket

Annonsesalget i magasiner og nisjenettsteder viser nå en kraftig vekst etter et nullpunktet da Norge ble koronastengt i mars. HS Media har den siste tiden hatt en svært positiv utvikling.

Les mer
Alle permitterte i HS Media tilbake i full jobb i løpet av mai

Alle permitterte i HS Media tilbake i full jobb i løpet av mai

Vi ser nå svært positive signaler i markedet og det er derfor behov for alle tilbake i full jobb i løpet av mai. Selgerne i HS Media ble rammet hardt av Covid-19 epidemien, men de har samtidig gjort en fantastisk jobb under redusert stilling og gjennomført mange effektiviseringstiltak.

Les mer
HS Media med rekordhøye 38 prosent vekst i første kvartal

HS Media med rekordhøye 38 prosent vekst i første kvartal

Reklameomsetningen til HS Media økte med hele 38 prosent fra årets første kvartal i 2019 til tilsvarende kvartal i 2020. Det er hele 56 prosent bedre enn utviklingen for ukepresse/magasiner i Mediebarometeret fra Mediebyråforeningen.

Les mer