Nyheter

Har mediebyråene mistet kompetanse på trykte medier?

Publisert 18.11.2015

Har mediebyråene mistet kompetanse på trykte medier?

I Dagens Næringsliv spår i dag mediebyråene Group M og Red Group en dyster utvikling for medie-annonsering for trykte medier. Det er årstid for forhandlinger og av forhandlingstaktiske motiver kan det være riktig å nedvurdere enkelte medier for å kunne presse pris. Det kan jo være et fornuftig utgangspunkt for et mediebyrå.

En annen ting er at mediebyråene har i dag store kompetanseutfordringer knyttet til trykte medier. De har nok med å holde farten oppe med å vedlikeholde og tilføre ny kompetanse på nett. Mediebyråene har også lett for å mene noe om utviklingen av magasiner basert på den omsetningen som de selv formidler.

HS Media har nærmere 90 prosent av vårt annonsesalg i direkteavtaler med våre kunder. Det betyr at kun 10 prosent av vår annonseomsetning kommer fra mediebyråene. Det er flere årsaker til dette. Noen kunder ønsker å sitte på budsjetter til trykte medier selv, mens andre ser at de kan få bedre løsninger og kunnskapsrike råd fra oss som sitter så nær magasinet og kan publikasjonen ut i fingerspissene.

Jeg undrer meg også over enkeltes blinde forkjærlighet for programatic. Tror man virkelig at det å kjøpe en målgruppevisning i en generelt mediumskollasj er mer effektivt til å bygge salg og merkevare enn å ha et tydelig budskap for varmepumper i Hus & Bolig, OBOS Magasinet eller bilannonse i magasinet Motor og Autofil, hvor distribusjonen er garantert i målgruppen og hvor leseren er i modus og interessert i tema.  Vi tror fremdeles som i år på vekst for trykte fag- og nisjemagasiner. Nettopp fordi de sammen med nettannonsering kan fungere effektivt til å skape merkevarepreferanser og å utløse salg.

Andre nyheter
Linn-Marielle Magnor ansatt i HS Media

Linn-Marielle Magnor ansatt i HS Media

Linn-Marielle Magnor (24) er ansatt som key account manager hos HS Media på Kirkenær. Magnor gjør dermed en spennende overgang fra barnehage og pedagogikk til en salgsstilling hos HS Media.

Les mer
Nisjemediene bør utnytte sin posisjon i stillingsmarkedet

Nisjemediene bør utnytte sin posisjon i stillingsmarkedet

Norske nisjemedier bør ta tilbake kommandoen over stillingsmarkedet. Ja, nisjene er som skapt for å være best på stilling ledig. Tenk kvalitet på målgruppen – og ikke la deg friste av kvantiteten!

Les mer
Neira Karabeg ansatt i HS Media

Neira Karabeg ansatt i HS Media

Neira Karabeg (30) er ansatt som digital markedsfører hos HS Media på Kirkenær.

Les mer
HS Media tar over digitalt annonsesalg for Bonnier i Norge

HS Media tar over digitalt annonsesalg for Bonnier i Norge

HS Media har inngått avtale med Bonnier Publication og overtar nå ansvaret for salg av digitale annonser, native ads og Programmatic Guaranteed for åtte nettsteder. I tillegg kommer salg av poster på instagram, facebook og nyhetsbrev.

Les mer