Nyheter

Har mediebyråene mistet kompetanse på trykte medier?

Publisert 18.11.2015

Har mediebyråene mistet kompetanse på trykte medier?

I Dagens Næringsliv spår i dag mediebyråene Group M og Red Group en dyster utvikling for medie-annonsering for trykte medier. Det er årstid for forhandlinger og av forhandlingstaktiske motiver kan det være riktig å nedvurdere enkelte medier for å kunne presse pris. Det kan jo være et fornuftig utgangspunkt for et mediebyrå.

En annen ting er at mediebyråene har i dag store kompetanseutfordringer knyttet til trykte medier. De har nok med å holde farten oppe med å vedlikeholde og tilføre ny kompetanse på nett. Mediebyråene har også lett for å mene noe om utviklingen av magasiner basert på den omsetningen som de selv formidler.

HS Media har nærmere 90 prosent av vårt annonsesalg i direkteavtaler med våre kunder. Det betyr at kun 10 prosent av vår annonseomsetning kommer fra mediebyråene. Det er flere årsaker til dette. Noen kunder ønsker å sitte på budsjetter til trykte medier selv, mens andre ser at de kan få bedre løsninger og kunnskapsrike råd fra oss som sitter så nær magasinet og kan publikasjonen ut i fingerspissene.

Jeg undrer meg også over enkeltes blinde forkjærlighet for programatic. Tror man virkelig at det å kjøpe en målgruppevisning i en generelt mediumskollasj er mer effektivt til å bygge salg og merkevare enn å ha et tydelig budskap for varmepumper i Hus & Bolig, OBOS Magasinet eller bilannonse i magasinet Motor og Autofil, hvor distribusjonen er garantert i målgruppen og hvor leseren er i modus og interessert i tema.  Vi tror fremdeles som i år på vekst for trykte fag- og nisjemagasiner. Nettopp fordi de sammen med nettannonsering kan fungere effektivt til å skape merkevarepreferanser og å utløse salg.

Andre nyheter
JOAKIM HØISTAD OG CECILIE KONTERUD ER ANSATT I HS MEDIA

JOAKIM HØISTAD OG CECILIE KONTERUD ER ANSATT I HS MEDIA

På grunn av økt oppdragsmengde og vekst inn i 2020 har HS Media nylig ansatt Joakim Høistad og Cecilie Konterud som medieselgere

Les mer
HS Media har fått avtale om annonsesalget for Widerøes nye om bord magasin som lanseres sammen med Egmont Publishing

HS Media har fått avtale om annonsesalget for Widerøes nye om bord magasin som lanseres sammen med Egmont Publishing

Om bord i setelommene til Widerøe’s Flyveselskap ligger nye skatter måned etter måned. Etter en anbudskonkurranse på sensommeren er det nå klart hvem som skal produsere magasinet fremover. Egmont Publishing er selskapets nye leverandør fra februar 2020 og HS Media har ansvaret for annonsesalget.

Les mer
HS Media har fått avtale om annonsesalget for verdens største motemagasin

HS Media har fått avtale om annonsesalget for verdens største motemagasin

HS media gleder seg nå til å jobbe med den norske utgaven av motemagasinet ELLE til Ui Publishing AS og til et tett og godt samarbeid med annonsørene.

Les mer
39 prosent økning i trafikken på Tidsskriftet.no i 2019

39 prosent økning i trafikken på Tidsskriftet.no i 2019

Tidsskriftet leses i hovedsak av leger, men også av medisinstudenter og annet helsepersonell. Innholdet er av høy medisinskfaglig kvalitet, rettet direkte mot målgruppen. Tidsskriftet .no er den offisielle nettsiden til Tidsskrift til Den norske legeforening.

Les mer