Nyheter

Har mediebyråene mistet kompetanse på trykte medier?

Publisert 18.11.2015

Har mediebyråene mistet kompetanse på trykte medier?

I Dagens Næringsliv spår i dag mediebyråene Group M og Red Group en dyster utvikling for medie-annonsering for trykte medier. Det er årstid for forhandlinger og av forhandlingstaktiske motiver kan det være riktig å nedvurdere enkelte medier for å kunne presse pris. Det kan jo være et fornuftig utgangspunkt for et mediebyrå.

En annen ting er at mediebyråene har i dag store kompetanseutfordringer knyttet til trykte medier. De har nok med å holde farten oppe med å vedlikeholde og tilføre ny kompetanse på nett. Mediebyråene har også lett for å mene noe om utviklingen av magasiner basert på den omsetningen som de selv formidler.

HS Media har nærmere 90 prosent av vårt annonsesalg i direkteavtaler med våre kunder. Det betyr at kun 10 prosent av vår annonseomsetning kommer fra mediebyråene. Det er flere årsaker til dette. Noen kunder ønsker å sitte på budsjetter til trykte medier selv, mens andre ser at de kan få bedre løsninger og kunnskapsrike råd fra oss som sitter så nær magasinet og kan publikasjonen ut i fingerspissene.

Jeg undrer meg også over enkeltes blinde forkjærlighet for programatic. Tror man virkelig at det å kjøpe en målgruppevisning i en generelt mediumskollasj er mer effektivt til å bygge salg og merkevare enn å ha et tydelig budskap for varmepumper i Hus & Bolig, OBOS Magasinet eller bilannonse i magasinet Motor og Autofil, hvor distribusjonen er garantert i målgruppen og hvor leseren er i modus og interessert i tema.  Vi tror fremdeles som i år på vekst for trykte fag- og nisjemagasiner. Nettopp fordi de sammen med nettannonsering kan fungere effektivt til å skape merkevarepreferanser og å utløse salg.

Andre nyheter
Ny styreleder i HS Media

Ny styreleder i HS Media

Karina Dahling Ehrenclou er valgt inn som styreleder i HS Media etter ekstraordinær generalforsamling.

Les mer
Nisjene styrker seg i nisjelandet

Nisjene styrker seg i nisjelandet

Norge er i seg selv et nisjeland i verdensmålestokk. Når det gjelder medier og medieutvikling, kan vi allerede nå slå fast at første halvår 2021 har vist stor fremgang for nisjemedienes del. I alle fall for mange.

Les mer
HS Media med United Influencers-avtale

HS Media med United Influencers-avtale

HS Media har undertegnet en avtale med United Influencers (UI) hvor de skal administrere annonsestyring på displayannonser, direktesalg og programmatisk for UI – samt for nettstedet til den norske utgaven av Elle.

Les mer
Terje Korsmo blir leder for strategi- og forretnigsutvikling i HS Media

Terje Korsmo blir leder for strategi- og forretnigsutvikling i HS Media

Terje Korsmo sin hovedoppgave blir å bygge HS Media sine konkurransefortrinn for å konsolidere og styrke eksisterende drift, og samtidig være med å bidra til å skape videre vekst og utvikling av selskapet.

Les mer